Deze training is bedoeld voor CDA’ers die zich verkiesbaar hebben gesteld voor Provinciale Staten en op de kandidatenlijst zijn geplaatst. Als aankomend Statenlid wil je graag goed voorbereid aan het werk gaan. Met deze cursus maak je een prima start!

Na de training:

• Heb je globaal inzicht in de werkzaamheden en taken van de provincie en haar bestuurders;
  • Kun je uitleggen wat de CDA-visie op provinciale taken inhoudt;
  • Kun je een korte herkenbare CDA-boodschap formuleren en presenteren.

Deze cursus is bedoeld voor CDA’ers die zich verkiesbaar hebben gesteld voor Provinciale Staten. Staat u op de kandidatenlijst, dan kunt u zich aanmelden voor de cursus.

Online leeromgeving voor cursisten
Via de online leeromgeving van de CDA-Academie bereid je je voor op de trainingsbijeenkomst.Je bestudeert informatie over het besturen van een provincie, bekijkt educatieve video’s, verdiept je in het CDA-gedachtegoed en maakt enkele voorbereidende opdrachten. Van de deelnemers wordt tevens verwacht dat zij de online cursus ‘CDA-gedachtegoed voor politici’ volgen, ter voorbereiding op de trainingsbijeenkomst.

Trainingsbijeenkomst
De trainingsbijeenkomst bestaat uit twee dagdelen. In het eerste dagdeel krijg je een presentatie van een ervaren (oud-)Statenlid over het provinciaal bestuur, het werk van een Statenlid, het herkenbaar zijn als CDA’er en CDA-fractie, de relatie met gedeputeerden, het Rijk, gemeenten en waterschappen. Een ervaren (oud-)Statenlid deelt eigen ervaringen met en tips voor het Statenwerk. Eventueel volgt nog een speeddate met (oud-)Statenleden uit de provincie. In het tweede dagdeel volg je de workshop ‘Optreden in het openbaar (speechen)', waarbij je leert om het CDA-gedachtegoed toe te passen in je speech.

Deze module kost 35 euro. Dit is inclusief toegang tot online cursusdeel en een training van 2 dagdelen op locatie.

trainingsbijeenkomst: 2 dagdelen
Tijdsinvestering voor voorbereiding cursusbijeenkomst op online leeromgeving: ± 3 uur.

Aantal deelnemers

Minimaal 8 – maximaal 12 deelnemers