Deze training is bedoeld voor CDA’ers die zich verkiesbaar hebben gesteld voor het waterschapsbestuur en op de kandidatenlijst zijn geplaatst. Als aankomend bestuurder van een waterschap wil je graag goed voorbereid aan het werk gaan. Met deze cursus maak je een prima start!

Na de cursus:

• Heb je globaal inzicht in de werkzaamheden en taken van het waterschap en het waterschapsbestuur;
  • Kun je uitleggen wat de CDA-visie op het waterschap inhoudt;
  • Kun je een korte herkenbare CDA-boodschap formuleren en presenteren.

Deze training is bedoeld voor CDA’ers die zich verkiesbaar hebben gesteld voor het waterschapsbestuur. Staat u op de kandidatenlijst, dan kunt u zich aanmelden voor de cursus.

Online leeromgeving voor cursisten
Via de online leeromgeving van de CDA-Academie bereid je je voor op de trainingsbijeenkomst. Je bestudeert daar literatuur (o.a. de Handreiking voor de CDA-waterschapsbestuurder 2019), bekijkt educatieve video’s en maakt een online kennistest. Daarnaast ga je, ter voorbereiding op de trainingsbijeenkomst, aan de slag met het schrijven van een ‘elevator pitch’. Via de online leeromgeving krijg je toegang tot achtergrondinformatie over het werk van het waterschap, wet- en regelgeving en de waterschapsverkiezingen.

Trainingsbijeenkomst
Tijdens de trainingsbijeenkomst wordt ingegaan op de CDA-visie op het waterschapsbestuur vanuit de vier uitgangspunten van het CDA. Aan de hand van een casus wordt in een rollenspel geoefend hoe je jezelf als herkenbaar CDA’er kunt presenteren en je boodschap pakkend kunt overbrengen. Daarnaast ga je oefenen met speechen, gericht op de campagne.

Onderwerpen die aan bod komen

• Waarom stemmen voor het waterschap, de campagne en actuele zaken
  • De globale inzichten m.b.t. de werkzaamheden en taken van het waterschap en waterschapsbestuur;
  • De CDA-visie op het waterschap;
  • Het formuleren en presenteren van een korte herkenbare CDA-boodschap.

35 euro, dit is inclusief toegang tot online cursusdeel + training op locatie met trainer (exclusief lunch).

Trainingsbijeenkomst: 1 dagdeel van 4 uur.
Tijdsinvestering voor voorbereiding cursusbijeenkomst op online leeromgeving: ± 3 uur.

Aantal deelnemers

Minimaal 8 – maximaal 12 deelnemers